ANBI

Vereniging KBO-PCOB (KBO-PCOB) heeft een ANBI-status. Dat betekent dat giften die u aan KBO-PCOB doet belastingvoordeel op kunnen leveren.

Het RSIN/fiscaalnummer is: 856915324

Op de website van de Belastingdienst kunt u onze ANBI-status controleren.

Klik hier voor onze contactgegevens

Doelstelling

KBO-PCOB heeft ten doel de belangen van senioren – in het bijzonder die van de leden van de verening – zo goed mogelijk en op allerlei gebieden te behartigen.

We willen de onderlinge band tussen onze leden versterken en hen ondersteunen bij hun werk, met gerichte dienstverlening, voorlichting en informatievoorziening. We willen ontmoeting en verbinding tussen mensen stimuleren.

We komen op voor de positie van senioren in de samenleving en betrekken de samenleving (landelijke en lokale overheid, organisaties, bedrijven en individuen) bij het wegnemen van belemmeringen en achterstanden ten aanzien van het welzijn van senioren.

We organiseren sociale, sociaal-culturele, recreatieve, educatieve en voorlichtende activiteiten, geven adviezen aan en ondersteunen de leden en bevorderen participatie van senioren in de samenleving.

Bestuur en beloningsbeleid

Het bestuur bestaat uit onafhankelijke bestuurders die benoemd worden door de Ledenraad. Het bestuur heeft de verantwoordelijk voor de opstelling van het strategisch beleid, daarnaast heeft het bestuur een toezichthoudende functie. De bestuursleden zijn onbezoldigd en ontvangen geen vacatiegeld, zij kunnen alleen hun gemaakte onkosten declareren.

De bestuursleden

  • Rik Buddenberg (voorzitter bestuur)
  • Wil van der Kruijs (vice-voorzitter en voorzitter ledenraad)
  • Ernst Haitsma (secretaris)
  • Gerard Knoop (penningmeester)
  • Cock Aquarius
  • Moniek van Jaarsveld
  • Anja Laeven
  • Henk Steegstra
  • Geeske Telgen
  • Willy de Zoete

Beloningsbeleid personeel en directie

Het bureau van KBO-PCOB bestaat uit beroepskrachten en vrijwilligers. Het bureau is verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van het strategisch beleid. Op het verenigingsbureau in Utrecht zijn ruim dertig beroepskrachten en zo’n twintig vrijwilligers werkzaam.  Het bureau staat onder leiding van de directeur, mevrouw Manon Vanderkaa. De directeur en medewerkers worden gehonoreerd conform de CAO Sociaal Werk.

Beleidsplan en financiën

KBO-PCOB is van start gegaan in januari 2017. De ledenraad heeft een meerjarenbeleidsplan goedgekeurd, waarin is beschreven hoe KBO-PCOB rond vijf inhoudelijke speerpunten inhoud wil geven aan collectieve belangenbehartiging, dienstverlening aan de leden en in- en externe communicatie. In de Ledenraadsvergadering van 19 juni 2018 zijn het Directieverslag 2017 en het Financieel jaarverslag 2017 goedgekeurd.

Wat is het voordeel van een ANBI?

Sinds 2014 is het mogelijk periodieke giften te doen zonder de notariële akte die voor die tijd nodig was om bij de Belastingdienst voor een giftenaftrek in aanmerking te komen. Dit geldt alleen als de gift wordt gedaan aan een algemeen nut beogende instelling (ANBI).

Indien er sprake van zo’n periodieke gift mag u het hele bedrag van de gift aftrekken.  Er geldt dan geen drempel en geen maximumbedrag.

Waar moet deze periodieke schenking aan voldoen?

  1. Er moet nog steeds een schriftelijke overeenkomst zijn tussen u en de organisatie. U hoeft hiervoor echter niet meer naar de notaris. Ook het vastleggen van een gift van bijv. 10 euro per maand kan daarom al aantrekkelijk zijn. De meeste organisaties hebben een standaard formulier hiervoor. Vraag hierom. Maar u kunt het formulier ook downloaden op de website van de belastingdienst.
  2. De betreffende organisatie moet een ANBI zijn (u kunt dit controleren op www.anbi.nl)
  3. U heeft bij het doen van aangifte het RSINnummer (sofinummer voor rechtspersonen) van de organisatie nodig.
  4. Zorg dat u vaste en gelijkmatige termijnen overeenkomt.
  5. Minimaal vijf jaar, jaarlijks uitkeren en schriftelijk vastleggen.