Wie luistert er nog naar je?
Je hart luchten, je verhaal kwijt kunnen, iets vragen of zomaar een praatje maken. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar niet iedereen heeft iemand in de buurt om dat mee te doen. Dan is het fijn dat er organisaties zijn die een luisterend oor bieden en je weer op weg helpen als dat nodig is. In ons KBO-PCOB Magazine vertelden drie bevlogen vrijwilligers hun verhaal. Een korte impressie.
Servicetelefoon KBO-PCOB
Eefke Sonnenberg: “Stel je eens voor dat je een hele week niemand spreekt. Dan is het toch fijn als er iemand naar je luistert.”
Voor vragen over wonen, welzijn, zorg, gezondheid, pensioen en juridische zaken is er de KBO-PCOB servicetelefoon. Via 030-3400 655 bereikbaar tussen 10.00-13.00 uur op maandag, dinsdag en donderdag. De pensioen- en juristentelefoon is op hetzelfde nummer bereikbaar tussen 13.00-15.00 uur op woensdag en donderdag.
De Luisterlijn
Bert Scherpenzeel: “Toon Hermans had een mooie uitspraak: ‘Als een van de twee alleen maar luistert, is het ook een goed gesprek.’ Daar sluit ik me graag bij aan.”
De Luisterlijn is er voor iedereen die ergens mee zit en daarover wil praten. Zij kunnen anoniem in een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek hun hart luchten, stoom afblazen en als ze daar behoefte aan hebben, worden doorverwezen naar andere hulpverleningsinstanties. Gesprekken worden gevoerd door ruim 1.100 speciaal hiervoor opgeleide, vrijwilligers. Voor mensen die zich eenzaam voelen, zorgen hebben of hun verhaal kwijt willen is De Luisterlijn dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek per telefoon, chat of e-mail. Bel 088 0767 000 of chat via www.deluisterlijn.nl.
Zomereenzaamheid: ‘Telefoon van de Luisterlijn staat roodgloeiend’
In de maand juni dit jaar werd er maar liefst 35.386 gebeld, staat op de site te lezen. Dat zijn 1.950 telefoontjes meer dan de maand daarvoor. En ook in de maand juli is nu alweer een stevige stijging te zien. In de meeste gesprekken staat eenzaamheid centraal. Daarnaast komen problemen in de relationele sfeer veelvuldig terug in gesprekken. Ruim een derde van de bellers is ouder dan 65 jaar.
MIND Korrelatie
Hulpverlener Mirjam Schneider: “Luisteren naar elkaar is wat mij betreft ook niet direct een standpunt innemen of weten wat goed voor de anders is.”
MIND Korrelatie is een landelijke organisatie die telefonisch en online anonieme, professionele, psychische en psychosociale hulp biedt en advies geeft. Zij werkt zo oplossingsgericht mogelijk. Ook bieden ze telefonische of chat-opvang na tv-programma’s die veel emoties kunnen oproepen. MIND Korrelatie is op werkdagen bereikbaar van 9.00-18.00 uur via telefoon, chat, e-mail en WhatsApp op 0900-1450 (€0,15 per minuut), vraag@korrelatie.nl of kijk op www.korrelatie.nl.
> Lees meer over het Magazine KBO-PCOB

Word lid!
Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om lid te zijn. De één vindt het belangrijk dat de belangen van senioren goed behartigd worden, de ander gaat voor de vele voordelen die KBO-PCOB biedt of het mooie Magazine dat tien keer per jaar verschijnt. Sommigen genieten van de gezellige activiteiten met mensen uit hun afdeling, terwijl anderen zich actief inzetten als vrijwilliger. Wat u ook zoekt: wees welkom bij KBO-PCOB!