Temperaturen onverminderd hoog, het blijft oppassen bij deze warmte

Tips voor goede nachtrust bij warmte

Het Nationaal Hitteplan van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is weliswaar op dit moment officieel niet meer van kracht, maar het is nog steeds warm en droog. Ook de vooruitzichten wijzen op aanhoudende warmte. Het blijft dus oppassen geblazen.

Uit ervaringen van de afgelopen weken is gebleken dat vooral 65-plussers en mensen die ziek zijn, veel last hebben van hoge temperaturen. Zij moeten extra alert zijn op uitdroging en oververhitting.

Slapen bij hoge temperatuur

Met de warme temperaturen van de afgelopen weken is de temperatuur in menig slaapkamer behoorlijk opgelopen. Slapen is daardoor een stuk lastiger. KBO-PCOB geeft tips om een goede nachtrust te bevorderen:

  • Neem voor het slapen gaan nog een extra glas water om uitdroging, ook door zweten, te beperken. Drink geen alcohol.
  • Zet zodra de temperatuur daalt en er wat wind staat, alle ramen en deuren tegen elkaar open. Het huis kan zo goed doorluchten.
  • Schakel elektrische apparaten uit. Ook een tv op standby en elektrische apparaten die met een stekker in het stopcontact zitten, produceren warmte.
  • Douche niet koud, maar warm. Door de warme douche worden de aders die onder de huid liggen ‘wakker geschud’ om aan het werk te gaan en het lichaam te koelen. En dat is precies wat we willen.
  • Voor wie echt wil afkoelen: leg de lakens vlak voor het slapen gaan in de koelkast of vriezer. Vergeet er niet een plastic zak omheen te doen.
  • Zet een bak met (ijs)water naast het bed of af en toe de voeten in te stoppen.

Hitteplan mogelijk opnieuw van kracht

De vooruitzichten voor de komende dagen geven aanhoudende warmte aan. Zo warm zelfs dat later deze week het Hitteplan mogelijk opnieuw van kracht wordt. Lees in dat kader ook onze praktische adviezen om de hitte de baas te blijven.