Niet-thuisbriefje blijft, maar KBO-PCOB nog niet tevreden.

Pakketbezorger gemist? Dan krijgt u straks in veel gevallen nog steeds een niet-thuisbriefje in de brievenbus van PostNL. Dat is KBO-PCOB toegezegd door PostNL, nadat met PostNL contact is opgenomen.

Wat is er aan de hand?
Volgens PostNL is het handig om pakketten digitaal te volgen, daarom heeft PostNL het voornemen om vanaf 1 juli aanstaande klanten alleen nog digitaal te laten weten waar het pakketje is bezorgd: bij buren of een PostNL-punt. PostNL heeft daar vorig jaar al op kleine schaal ervaring mee opgedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat het niet-thuisbriefje eenvoudig te vervangen is door een digitale melding, zoals een app. KBO-PCOB heeft PostNL laten weten dat dit echter voor een grote groep mensen, lees klanten, van PostNL niet op gaat. Zij beschikken eenvoudigweg niet over de digitale vaardigheden, of willen gewoon een keuze voor digitaal of papier. KBO-PCOB geeft ook aan bij PostNL dat de Universele postdienst (UPD, de wet met als doel dat het versturen en ontvangen van post voor iedereen in Nederland toegankelijk blijft) het schrappen van het niet-thuisbriefje niet zomaar toe staat. Dat resulteerde in het antwoord van PostNL: ‘We blijven voor sommige pakketten nog steeds een papieren briefje of sms sturen. Het gaat dan om de ‘universele postdienst’: bijvoorbeeld privé-pakketjes die via het postkantoor van klant naar klant worden gestuurd, medische zendingen en officiële stukken van een notaris’

Het niet-thuisbriefje gered?
Ja in zeker zin wel, maar in veel gevallen dus ook weer niet. Bij leveringen van bijvoorbeeld webshops en postorderbedrijven gaat PostNL geen niet-thuisbriefje gebruiken en stappen zij over op een digitale melding. PostNL gebruikt als argument dat mensen die online bestellen doorgaans sowieso e-mail hebben. Voor hun is een digitale melding geen probleem, volgens PostNL. KBO-PCOB vindt echter dat ook die mensen een keuze moeten hebben, wat zij handiger vinden digitaal of op papier.

Betere communicatie
Ondertussen vermeldt PostNL in haar berichtgeving dat zij stoppen met het niet-thuisbriefje, maar niets over dat de papieren variant gewoon blijft bestaan. KBO-PCOB dringt er bij PostNL op aan dat zij de klant beter en zorgvuldiger daarover informeren. KBO-PCOB geeft je op een briefje dat dit een hoop commotie en ontevreden klanten scheelt. Geef je klanten ook nog eens de keuze wat ze willen, dan zegt KBO-PCOB: de klant is koning, ook bij PostNL!

Lees meer in het KBO-PCOB magazine: Briefje bij de post