Leden komen in beweging met Oefen je Vitaal!

“Erg leuk en erg vol”, beschrijft trainer Marjan Tromp de allereerste bijeenkomst van Oefen je Vitaal in Krimpen a/d IJssel. “De deelnemers waren enthousiast en hadden veel zin om met de oefeningen thuis aan de slag te gaan!” 18 januari was de aftrap van het beweegprogramma in Krimpen a/d IJssel en in Woerden. De dag erna begon er ook een groep in Oosterhout. Oefen je Vitaal! is dus in volle gang!

Oefen je Vitaal! is een beweegprogramma van KBO-PCOB voor 65-plussers die zelfstandig thuis wonen. Het programma is gericht op het verbeteren van balans, spierkracht en loopsnelheid door oefeningen die ouderen thuis kunnen doen in alledaagse situaties. Deelnemers oefenen bijvoorbeeld in de stoel, aan het aanrecht, bij het opstaan, bukken en traplopen. Ook ouderen die een rollator of wandelstok gebruiken, kunnen meedoen. De oefeningen zijn door de Radboud Universiteit van Nijmegen ontwikkeld en het effect ervan is bewezen.

Testen
De aftrap van Oefen je Vitaal! is een startbijeenkomst. Aanwezigen krijgen uitleg over het werken met het oefenboek én hun conditie wordt gemeten. Trainer Marjan Tromp: “Tijdens die eerste bijeenkomst worden er 4 conditietesten gedaan. De eerste test is zitten in een stoel, opstaan, 3 meter lopen, omdraaien en weer gaan zitten. De tweede is een evenwichtsoefening. Eerst moet je met de voeten tegen elkaar even blijven staan. Dat gaat vaak prima. Daarna moet je de voeten achter elkaar zetten, dus de teen van de ene voet tegen de hiel van de andere. Dit vonden de meeste deelnemers in Krimpen vorige week de lastigste oefening. Het is moeilijk om dan de balans te bewaren. Toen men het oefenboek kreeg, gingen sommigen ook meteen op zoek naar oefeningen om juist hieraan te werken, om het evenwicht te verbeteren. Dat was leuk om te zien. De derde oefening is een aantal keer gaan zitten en snel opstaan. En de laatste is 4 meter snel lopen, maar niet rennen. Dit alles wordt gemeten en op basis van de uitslag krijgen deelnemers een profiel toegewezen. De beweegoefeningen uit het oefenboek zijn gericht op verschillende profielen. Zo train je precies wat bij jouw situatie past.”

Veel
“Er waren 14 deelnemers in Krimpen a/d IJssel en dat bleek in de praktijk toch wat veel voor één groep”, concludeert mevrouw Tromp. “Met name het afnemen van de testen kost een hoop tijd. En hoe meer deelnemers, hoe langer men moet wachten. 7-10 deelnemers wordt aangeraden per bijeenkomst en dat beaam ik nu ook helemaal.”

Sneller naar de keuken
Aan het einde van het beweegprogramma, na 3 maanden, worden deelnemers opnieuw getest. “Het doel is dat hun conditie gelijk is gebleven of vooruit is gegaan. In ieder geval niet achteruit. Ook stabiel blijven is vooruitgang”, legt mevrouw Tromp uit. Tussendoor zijn er nog enkele terugkombijeenkomsten. “Om te horen hoe het gaat, of het lukt met de oefeningen thuis en of zij nog ergens tegenaan lopen.” Want thuis: dáár moet het gebeuren. “Ik heb de deelnemers deze week weer gesproken en ze waren erg enthousiast over het oefenboek. Het sprak ze erg aan en ze hadden zin om ermee aan de slag te gaan. ‘Ik deed er eerst 5 stappen over om in de keuken te komen en nu nog maar 4’, vertelde iemand me al enthousiast. Geweldig!”

Foto: De Beeldredaktie