Administratieve chaos rondom verlenging rijbewijs, gedupeerde senioren delen hun verhaal

In de Tweede Kamer vond op 21 februari een rondetafelgesprek plaats over het functioneren van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). KBO-PCOB leverde Kamerleden hiervoor verontrustende input aan. Dit in de vorm van een ‘top vijf’ van meest gedupeerde senioren.

Hieronder het verhaal van drie gedupeerden, uit de reeks van vijf:

Aanvraag duurt 6 maanden

Op de eerste plaats staat dhr. D. van H. uit Capelle aan den IJssel: hij krijgt na een geslaagde rijtest pas na 6 maanden zijn rijbewijs. Hij heeft 2 maanden zonder rijbewijs gezeten! Zijn relaas:

28 september 2017: Brief CBR Uw rijbewijs verloopt volgend jaar [17 juni 2018]. Vier maanden van te voren ontvangt u daarover een brief van de RDW. Bij de aankomende vernieuwing moet u wederom een Eigen verklaring naar het CBR sturen

16 februari 2018: Brief aan CBR, divisie Rijgeschiktheid, Medische afdeling met toezending van de hiervoor genoemde formulieren ingevuld en ondertekend door de keuringsarts en waar nodig door mij zelf.

4 juni 2018: Brief van het CBR met de mededeling: “Op basis van die informatie en het rapport van de internist als u die heeft bezocht, nodigen wij u uit voor een rijtest in uw eigen auto. De test is geen examen.” In de brief werd niet vermeld waarvoor de rijtest moest plaatsvinden.

17 juni 2018: De geldigheid van mijn rijbewijs is afgelopen en ik ben vanaf dat moment van derden afhankelijk voor mijn vervoer naar bijvoorbeeld fitness en andere afspraken.

26 juli 2018: M’n dochter rijdt me naar Barendrecht voor een rijtest. Voor de ‘examinator/tester’ was er geen probleem voor een rijbewijs. Hij stuurde zijn bericht direct via de mail naar Rijswijk. Ik kon binnen 10 werkdagen bericht verwachten.

17 augustus 2018: Eindelijk mag ik weer zelf rijden met een geldig rijbewijs. Tot mijn verbazing mag ik nu ook een trekker rijden. Pas na 6 maanden viel het besluit nadat ik met de aanvraag begonnen ben. Ook het invullen online van de formulieren en het maken van afspraken kosten heel veel moeite en zijn voor leken, ook voor mensen die wel met de computer overweg kunnen, zeer frustrerend.

Wachten op gezondheidsverklaring

Dhr. en mevr. W. uit Zeeland wachten al meer dan een half jaar en staan op de tweede plaats! Mevrouw heeft een nieuw rijbewijs nodig omdat die na haar 75ste jaar verloopt. Van het CBR is een gezondheidsverklaring nodig. Die is enkele maanden geleden aangevraagd. Er is nog geen gezondheidsverklaring ontvangen. Binnenkort loopt haar rijbewijs af. Haar echtgenoot wacht al vanaf juli 2018.

Op tijd beginnen

Op de derde plaats: mevr. R van S uit Lunteren met vijf maanden wachttijd. Halverwege 2018 moet haar rijbewijs opnieuw verlengd worden.

“Geleerd van de vorige keer om op tijd te beginnen, dus ik begin in december 2017. Bezoek aan keuringsarts en natuurlijk mankeerde ik niets nu! Vulde dit in, gaf dit aan. Een tweede consult, na drie maanden verplicht en op eigen kosten. Daarna eind april eens gebeld, bleef ruim een kwartier in de wacht en kreeg een dame aan de lijn met de vraag wat er aan de hand was. ‘Mevrouw’, aldus de CBR lijn: ‘het is erg druk op het bureau. Binnen 10 dagen kan het nu in orde zijn. Vier dagen later lag de CBR-enveloppe op de mat. He, he, gelukkig. Het telefoontje zette toch vaart achter de afwerking blijkbaar.”

Structureel probleem

Uit alle gevallen blijkt dat de wachttijden van het CBR van structurele aard zijn. KBO-PCOB adviseert senioren om ruim een half jaar van te voren starten met de aanvraag. Wachttijden bij specialisten of huisartsen kunnen namelijk van invloed zijn als er iets afwijkends wordt gevonden; daar kan het CBR niet zo veel invloed op uit oefenen. Maar daar ligt het probleem niet alleen. Bij het CBR beginnen de problemen al in de postkamer. Veel senioren krijgen te horen dat de postkamer een achterstand heeft van meer dan zes weken. Als senioren er telefonisch naar vragen, komen ze in de wacht en vaak wordt, zonder een antwoord te hebben gekregen, na 40 minuten tot een uur de verbinding verbroken.

Extra menskracht inhuren

KBO-PCOB-directeur Manon Vanderkaa: “Veel melders geven aan dat de problemen van het CBR ook te maken hebben met een tekort aan menskracht. Het CBR heeft gewoonweg te weinig personen in huis die het werk kunnen uitvoeren, laat staan de achterstand inhalen. Wij roepen de Kamer op ervoor te zorgen dat het CBR extra menskracht kan inhuren en als dat financieel nodig is, geef ze daar extra budget voor.”

Verdere adviezen van KBO-PCOB:

  • Laat het CBR extra artsen inhuren die helpen de achterstand op korte termijn in te halen.
  • Stop met dubbele keuringen, eerst een keuring bij (huis)arts en dan beoordeling bij het CBR maakt het alleen maar onnodig lang. Iemand wordt (twee keer) goedgekeurd! Deze maatregel vraagt waarschijnlijk een systeemwijziging, maar maak dat mogelijk.
  • Faciliteer externe hulp voor het digitaal aanvragen van het rijbewijs of laat het CBR dit doen. Volgens het CBR is een papieren Gezondheidsverklaring nog steeds mogelijk, maar is de digitale route het snelst. Veel senioren hebben echter moeite met de digitale weg. Geef ruimte aan hulp, bijvoorbeeld net zoals senioren die destijds van seniorenorganisaties ontvingen bij het digitaal invullen van de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting. KBO-PCOB heeft ouderenadviseurs en tabletcoaches in huis die hiervoor ingezet kunnen worden.