Nep nieuws

U heeft er vast wel eens van gehoord: fake news, of in het Nederlands: nepnieuws. U komt het overal tegen: van stickers op de lantaarnpaal tot een Facebook artikel op het internet. Een ding is zeker: u ontkomt er niet aan. Maar hoe gaat u er dan mee om? Hoe herkent u nepnieuws en wat kunt u er zelf tegen doen? Na het lezen van dit artikel, bent u hopelijk een stapje dichterbij het achterhalen van de waarheid!

Wat is nepnieuws nou eigenlijk?

Nepnieuws is misleidende en onjuiste informatie, die wordt verspreid om geld te verdienen of om uw mening te beïnvloeden. Het is desinformatie.

In Nederland wordt nepnieuws vooral verspreid om geld te verdienen. Elke keer als iemand op het artikel klikt, komt er geld binnen. Om mensen aan te sporen om te klikken, gebruiken ze vaak een pakkende, sensationele kop. Dit wordt ook wel clickbait genoemd. In het Nederlands vertaalt zich dit letterlijk naar klikaas. Oftewel: het lokken van klikken. Ook maakt men bewust nepnieuws om meningen te beïnvloeden, bijvoorbeeld in de aanloop naar verkiezingen, het coronavirus of over de oorlog tussen Oekraïne en Rusland.

Nepnieuws is niet nieuw! Het bestaat al heel lang, denk bijvoorbeeld aan de uitspraak dat uw ogen vierkant worden van te lang televisie kijken. Of dat wortels helpen om beter te kunnen zien.

De verspreiding van nepnieuws gaat door de komst van social media wel een stuk sneller. Iedereen kan tegenwoordig berichten plaatsen op het internet. Het wordt steeds moeilijker om het verschil te zien tussen een advertentie, echt nieuws of nepnieuws. Hoe kunt u nog uw eigen mening vormen?

Hoe weet u of een bericht betrouwbaar is?

Lees het hele bericht en stel uzelf de volgende vragen:

1. Wat is de bron van het bericht?

    • Wie heeft het bericht geschreven? Bestaat deze persoon of organisatie wel echt?
    • Wat zeggen andere websites of bronnen over deze persoon of organisatie?
    • Wanneer is het bericht geschreven? Is het een oud bericht of is het pas geplaatst?

2. Waarom is het bericht geschreven?

    • Waarom heeft de schrijver het bericht geschreven? Wil de schrijver informeren, iets verkopen of adverteren, onrust zaaien of juist vermaken?
    • Voor wie is het bericht bedoeld? Probeert de schrijver een bepaalde groep te overtuigen?
    • Werkt de afzender voor een bedrijf of politieke partij met bepaalde belangen?

3.Wat is de toon van het bericht?

    • Wat voor soort bericht is het? Is het een artikel, een nieuwsbericht of satire?
    • Hoe is het bericht geschreven? Welk gevoel roept het op? Voelt het bericht dwingend? Worden er veel hoofdletters en uitroeptekens gebruikt?

4. Wat voor soort informatie staat er in het bericht?

    • Waar komt de informatie vandaan? Wordt er naar bronnen verwezen?
    • Kom je het bericht (en de bronnen) ook op andere plekken tegen?

4. Kloppen de foto’s, video’s en cijfers?

    • Horen de foto’s of video’s bij het bericht? Worden ze op dezelfde manier gebruikt als in de originele bron?
    • Zijn de foto’s of video’s echt? En zijn ze aangepast of bewerkt?
    • Worden de cijfers en statistieken op de juiste manier gebruikt?

 

Wilt u dit handige overzicht nou downloaden of uitprinten en ophangen? Klik dan hier voor de poster van Isdatechtzo.nl

Voor meer informatie en tips, kunt u een kijkje nemen op www.isdatechtzo.nl