De tv steeds harder zetten, op een feestje een gesprek in een groep niet meer kunnen volgen. Ai, uw gehoor is echt niet meer wat het was… Maar wat dan? Wat is een goed gehoorapparaat? En hoe zit het met vergoedingen? We volgen Arno Heltzel op zijn zoektocht.
Achteraf gezien liep Arno Heltzel (64) er al een jaar of twee mee rond. Thuis zette hij de tv steeds harder. Als zijn kleinzoon kwam logeren en een dutje deed, vroeg hij zich af waarom zijn vrouw naar de slaapkamer liep om hem te troosten. Want hij had hem niet horen huilen. Maar de meeste last ondervond hij op zijn werk. ‘Vergaderingen, waar soms iedereen door elkaar praat, kon ik steeds moeilijker volgen’, vertelt hij. ‘En dan ga je compenseren en gissen naar wat iemand heeft gezegd. Dat werd heel vervelend. En vermoeiend.’

Veel schaamte
Toch zocht Arno niet meteen een oplossing voor zijn probleem. ‘Ik ga sowieso niet snel naar een dokter. En misschien had het ook wel met ontkenning te maken.’ Voor audicien Herman Langstraat van Oogvoororen zijn die uitspraken herkenbaar. ‘Bij gehoorproblemen komt veel schaamte kijken’, licht hij toe. ‘De psychologische drempel voor de aanschaf van een hoorapparaat is heel hoog. Uit onderzoek blijkt dat mensen er gemiddeld zo’n zes jaar mee wachten.’
Het kost veel energie om de hele dag proberen te verstaan wat mensen zeggen.

Naar de huisarts
Uiteindelijk gaat Arno toch naar zijn huisarts, Hanneke Neijenhuis, Zij adviseert ook oudere patiënten om altijd even langs de huisarts te gaan als er sprake is van gehoorproblemen. ‘Als je ouder bent, gaat het meestal om slijtage’, licht ze toe. ‘Maar er kan ook sprake zijn van verstopping of een ander probleem als een scheurtje in het trommelvlies.
Na het onderzoek bij de huisarts wordt Arno doorverwezen naar de kno-arts, die het oor onderzoekt en verschillende gehoortesten doet. Arno krijgt een doorverwijzing naar de audicien. Arno wordt ingedeeld in categorie 3. Er zijn vijf categorieën: hoe ernstiger de gehoorproblemen, hoe hoger het cijfer. Als eerste probeert hij een hoortoestel uit de categorie, waarvan 75 procent wordt vergoed door de basisverzekering. Kosten: 1.415 euro voor twee apparaten, links en rechts. Arno: ‘Ik merkte meteen verschil. Toen ik in de auto naar huis reed, hoorde ik de richtingaanwijzer weer. En de radio kon meteen zachter.’
Verbeterpunten volgens KBO-PCOB
Directeur Manon Vanderkaa: ‘We zien twee verbeterpunten. Ten eerste zou de toeleiding naar de juiste categorie beter kunnen. Nu gebeurt die op basis van een vragenlijst. Wie daarin het probleem wat bagatelliseert, loopt het risico in de verkeerde categorie te worden ingedeeld en niet het juiste, passende gehoorapparaat te krijgen. Het tweede punt is dat de voorlichting bij audiciens beter kan. Nu is het voor consumenten niet altijd helder hoe het zit met de vergoeding, en wat de procedure is rond de extra zorgaanvraag.’
Wennen aan schelle tonen
Vreemd genoeg was beter horen in het begin niet altijd prettig voor Arno. ‘Je hoort soms te veel, dat kan irritant zijn. Zo hoorde ik in een shoarmazaak heel hard hoe het vlees werd afgesneden.’ Volgens audicien Langstraat is dat een normale reactie. ‘Als je slechter gaat horen, verdwijnen eerst de hoge tonen uit het gehoor. Heb je die tonen al jaren niet meer gehoord, dan is dat niet meteen een aangename ervaring. Daar moet je echt weer even aan wennen.

Buitencategorie
Arno wil ook graag een hoortoestel uit de buitencategorie proberen, die niet in de verzekering valt. Kosten: 3.765 euro (voor twee). Arno: ‘Dat is wel erg veel geld, maar volgens de audicien kan ik die kosten aftrekken van de belasting, dus in mijn geval is dat voordeliger. Het toestel uit mijn categorie was goed, maar de kwaliteit van het geluid van dit toestel vind ik wel beter. Bovendien zijn er allerlei handige foefjes, zo kan ik het toestel via mijn mobiele telefoon afstellen. Zeker in werksituaties is dat voor mij een uitkomst.’