Inspirerende initiatieven in het land

Op deze pagina delen we opmerkelijke, inspirerende en ontroerende initiatieven in het land. Afdelingen verzinnen ook in tijden van corona mooie initiatieven om toch in contact te blijven met hun leden. Via deze pagina kunt u bekijken welke initiatieven er zoal uitgevoerd zijn.

Leuke actie KBO afdeling Rijnwaarden

De senioren op ‘t Gelders Eiland werden verrast door o.a. KBO Rijnwaarden. Op circa 650 adressen, waaronder veel adressen van KBO leden, werd een KBO-PCOB waaier bezorgd. De oproep bij deze waaier is om eens aan te waaien bij een ander voor een praatje, een ijsje, of een wandeling. Het bleef niet bij een waaier, er werd namelijk ook een prachtige roos aangeboden. Dat de actie enorm gewaardeerd werd bleek uit de vele, lieve, uitbundige, en soms emotionele reacties.

waaier

Een lint van muziek

Het begon met één draaiorgel en groeide uit tot een lint van muziek. Vier weken lang trokken dj’s, accordeonisten, altviolisten, klarinetspelers, zangers, een dixielandband en een volksdansgroep langs verzorgingshuizen en appartementencomplexen in alle dorpen van de gemeente Renkum. ‘De mensen vonden het ontzéttend mooi en voor ons was het een feest om te organiseren’, zegt Jet Kooderings van Seniorenbond Renkum die het muziekfestijn tijdens corona met de plaatselijke welzijnsorganisatie realiseerde. ‘We wilden zo veel mogelijk ouderen bereiken en dat is gelukt. Zodra we met ons rode lint de heg versierden, kwamen de mensen al kijken.’

Weten hoe u zoiets aanpakt? Mail het secretariaat: moniquetenkate@upcmail.nl

Lint van muziek

Lekker bijpraten met 160 kilo kersen

Dat 160 kilo kersen echt héél veel kersen zijn, hebben ze deze zomer gemerkt bij KBO-PCOB Geldermalsen. Drie dagen lang waren bestuur en vrijwilligers onderweg om bij alle leden op 160 adressen een kilootje te bezorgen van deze lekkernij uit hun eigen Betuwe. We wilden graag iets doen en even persoonlijk contact hebben met onze leden, zegt Jenny Verbeek, ‘ook om te zien of alles goed ging.’ Overal werd aangebeld en de reacties waren hartverwarmend. ‘Mensen hadden het contact gemist. Heel vaak hoorden we: “Kom binnen!” Of we kregen de vraag wanneer de bijeenkomsten weer beginnen.’ Maar daar is de afdeling nog voorzichtig mee.

Mevrouw Ria van Soelen, bestuurslid en de heer Gerrit van Haarlem, fruitteler

Een potje tegen de verveling

Wie veel thuiszit, wil graag lezen, puzzelen of creatief aan de slag, dachten ze bij Seniorenplatform Apeldoorn. ‘Daarom zijn we gestart met het bezorgen van pakketten met boeken en tijdschriften bij senioren thuis’, zegt Theo Hoogeveen. Van alle kanten kregen ze boeken aangeboden. En voor de tijdschriften, puzzelboekjes en creatief materiaal ontvingen ze subsidie. ‘De provincie had een potje voor initiatieven in coronatijd.’ Om te voorkomen dat senioren zelf risico zouden lopen, deed jongerennetwerk Skill-Ability een tijdlang de bezorging. Zo zijn ruim tweeduizend mensen ‘heel blij’ gemaakt. ‘Ik werd pas nog gebeld door iemand die al maanden thuiszat. Of ik nog wat te lezen had.’

Meer weten? Vraag Theo Hoogeveen naar tips: t.hoogeveen3@upcmail.nl

Pakketten met boeken en tijdschriften

Leuk! Een puzzel van de eigen plek

Het begon met paaseitjes en zakjes vergeet-me-niet-zaadjes die KBO Bovenkerk-Aalsmeer tegelijk met het magazine bezorgde in coronatijd. ‘We wilden nog iets leuks doen om zichtbaar te blijven’, zegt Gerard Miltenburg. Zo ontstond het idee om duizend puzzels te laten maken van de monumentale Urbanuskerk, die in 2018 afbrandde en nu wordt hersteld. Zes sponsoren droegen bij in de kosten. Het was een schot in de roos. ‘Mensen mailden en belden om hun herinneringen te delen. Dat ze in de kerk gedoopt of getrouwd waren.’ Gerard ontving zelfs foto’s van ingelijste puzzels die een bijzonder plekje hadden gekregen in huis. Alle puzzels zijn op. Ook de honderd die zijn nabesteld.

Ook zoiets doen? Vraag tips aan Gerard Miltenburg: kbobovenkerkaalsmeer@gmail.com

Er is er één jarig

Wie jarig is, trakteert. Zo ook bij PCOB De Lier. ‘We bestaan dit jaar 25 jaar en vieren dat door alle leden op hun verjaardag een bloemetje te bezorgen’, zegt Gerard Langerak. Het idee was al ruim voor corona ontstaan, maar hij merkt dat mensen juist in deze tijd zo’n geste extra waarderen. ‘Ze vinden het geweldig!’ En ze hebben er ook nog eens lang plezier van, want iedereen krijgt een orchidee. ‘Een kakelverse’, zegt Gerard. ‘We wonen hier immers in het Westland, in de tuin van Europa. Alle kwekers zitten dichtbij en we hebben mooie afspraken met hen kunnen maken.’

Familie-magazine voor oma

In deze tijd worden heel wat kaartjes en brieven geschreven. Ook beeldbellen is populair. Maar wat als je oma digibeet is? Dan maak je met de hele familie een magazine! Dat is tenminste wat Aina Seerden deed voor haar oma Nellie. ‘Ik heb een ontwerp gemaakt en dat samen met de andere kleinkinderen gevuld met verhalen over hoe wij nu leven.’ Ook de puzzels, grapjes, doordenkers en illustraties ontbraken niet. Het eerste nummer viel enorm in de smaak. ‘Oma was super-verrast. Ze kon er wel een week mee vooruit, zei ze.’ In het tweede nummer kwamen oma’s kinderen aan het woord. ‘Het mooie is dat ik zelf hierdoor nu óók veel verbinding heb met mijn familie.’

Het ontwerp van het Nellie Magazine is gratis te gebruiken en te vinden op www.ainaseerden.com

Drie-in-één

Hij is ‘hartstikke blij’, zegt Dick Voerman, voorzitter van seniorenvereniging Teylingen. ‘Na vijf jaar is de fusie tussen de KBO-afdelingen Sassenheim, Warmond en Voorhout nu ook formeel een feit!’ Dat het hele proces de nodige tijd kostte, komt door de eigenheid van de drie verschillende kernen, zegt Dick. ‘Maar we hebben veel gepraat en goede begeleiding gehad, waardoor het ook een mooi proces was.’ In de praktijk is er nu één bestuur en worden voorlichtingen, vakantie- en kerstreisjes samen georganiseerd. De andere activiteiten blijven nog apart. ‘Met onze 2.200 leden worden we écht gezien en kunnen we vol inzetten op belangenbehartiging. Ondertussen ontwikkelen we ons verder en hopen we nog groter te worden door ons meer op jongeren te richten.’

Blij achter de geraniums

Alle achthonderd leden van Dronio Druten (onderdeel van KBO-PCOB) kregen tegelijk met het meinummer van dit Magazine ook persoonlijk een bloemetje bezorgd. ‘Het voorjaar begon, maar veel leden moesten dat dit jaar vanachter de geraniums meemaken’, zegt afdelingssecretaris Frans Steffens schertsend. ‘Wij hebben het voorjaar daarom bij de mensen thuis gebracht, zoals een van onze leden het zo mooi zei.’ Dankzij de samenwerking met de Drutense bloemisterij Suus en met extra inzet van de achttien bezorgers werd het een groot succes. De reacties waren hartverwarmend. ‘Iemand noemde het een stukje optimisme in deze pessimistische tijd. We hebben het met liefde gedaan’, zegt Frans.

Schrijfsels cadeau voor leden

Nijverdaller Jan Kelder, lid van KBO Hellendoorn-Nijverdal, heeft met veel genoegen de ‘Schrijfsels’ gelezen die zijn afdeling meestuurde met het vorige Magazine. ‘Schrijfsels is een luchtig boekje, geschreven door onze plaatsgenoot Gerard Ekelenkamp. Zelf noemt hij het korte verhalen voor luie lezers, maar het is vooral inspirerend en herkenbaar.’ Zo zijn er stukjes over hoe de schrijver geniet van een in bloei staande prunus en over liefde in tijden van corona. Gerard Ekelenkamp bood aan dat het bestuur het boekje gratis onder de leden mocht verspreiden, weet Jan. ‘Zijn enige voorwaarde was een gift voor het Rode Kruis dat in deze tijden zulk goed werk doet.’ Het boekje is voor de driehonderd plaatselijke leden een welkome en plezierig afleiding in deze moeilijke coronatijd.

Puzzelen en een praatje

Ook nu de reguliere activiteiten stilliggen, hebben de leden van KBO Sevenum nog steeds contact met elkaar, zegt voorzitter Peter Lalieu. ‘Bijvoorbeeld door het wekelijks bezorgen van een driegangenmenu van ons KBO-eetpunt. Maar ook door de prijspuzzel, waarvan de mensen de oplossing moeten doorbellen.’ De eerste puzzel was een woordzoeker waarin KBO-activiteiten, de plaatselijke horeca en een aantal winkels en bedrijven in verwerkt waren. Prijs: een van de vijf eetbonnen voor het KBO-eetpunt. ‘Er hebben wel zestig mensen gebeld! Eén meneer belde mij zelfs elke avond om te vertellen wat hij al had gevonden. Hij had zo iedere dag een praatje én was er uren mee bezig. En dat was precies onze bedoeling!’

Google op ‘woordzoeker’ om er zelf gemakkelijk een te maken.

Zet een tas voor je raam vandaag

Boodschappen, boodschappen, boodschappentás… Dat was hoe Cees van Rijswijk van PCOB Den Dolder al denkend op een goed idee kwam. ‘Heb je in deze tijd hulp nodig, zet dan een boodschappentas in je raamkozijn. Wil je hulp bieden, doe dan een kaartje met je naam en nummer door de brievenbus.’ Samen met zijn vrouw Gerrie, diaken van de Maria Christinakerk, werkte Cees het verder uit. ‘We hebben erover gesproken met het sociaal wijkteam en met Den Dolder Voor Elkaar, vervolgens een tekst op papier gezet en via de gemeente drieduizend flyers laten drukken.’ Binnen twee dagen waren ze huis-aan-huis bezorgd door een aantal vrijwilligers. ‘Alleen al tijdens het bezorgen kregen we enthousiaste reacties. Het omzien naar elkaar heeft zo weer een extra accent gekregen!’

tas voor het raam

Inspirerende belronde

Een kok die maaltijden kookt en vrijwilligers die gaan bezorgen. Contacten leggen met een jeugdorganisatie voor hulp bij het boodschappen doen. Of ouderenadviseurs die door de gemeente betrokken worden bij zaken die spelen rondom het coronavirus. Zomaar een paar van de vele mooie initiatieven die afdelingen in Limburg allemaal ontplooien. Medewerkers van KBO Limburg deden een belronde en deelden alle inspirerende voorbeelden in een nieuwsbrief. De volgende stap is om de ideeën om te zetten in acties en afdelingen te voorzien van concrete tips. Want ook in tijden waarin er een praktische afstand is, gebeuren er mooie dingen en houden de leden graag contact!

Lees alle initiatieven in de nieuwsbrief op www.kbolimburg.nl

inspiratie belronde

Touwtje uit het raam

Normaal gesproken komen de bezorgers van het Magazine maandelijks bij Kees van Engelenhoven aan de deur om hun stapeltje op te halen. In deze tijd is dat anders, zegt Hans de Bruijn van PCOB Hoorn. ‘Kees woont in een zorginstelling en daar mag nu maar één persoon per dag binnen. Om de Magazines toch te kunnen verdelen, laat hij ze aan een touwtje van zijn balkon zakken.’ De manier waarop bezorgers Kees kunnen laten weten dat ze onder zijn raam staan, is al net zo creatief. ‘Hij heeft een touwtje aan zijn bel gemaakt. Daar hoef je alleen maar aan te trekken en hij verschijnt al op het balkon.’

Kees met touwtje

Op de koffie via de brievenbus

Eigenlijk wilde KBO Bleiswijk alle leden voor Pasen een plantje brengen, maar dat bleek praktisch niet haalbaar. ‘Je moet dan overal aanbellen en als iemand niet thuis is, moet je nog een keer’, zegt bestuurslid Arnold Oosterlaan. Daarom werd het een kaartje, met een passende tekst. Besteld via Kaartje2go en met alle bestuursleden rondgebracht. ‘Nog voor we weer thuis waren, hadden we al tal van hartverwarmende reacties via mail of telefoon. Rond Pasen stonden er veel activiteiten op het programma en die gingen – begrijpelijk – allemaal niet door. Dat we zo toch iets van elkaar hoorden, gaf een ontzettend warm gevoel!’

koffie brievenbus

Aandacht voor afscheid

In deze moeilijke tijd gaat het afscheid van overleden geliefden, kennissen en verenigingsleden helaas anders dan we gewend zijn. Gelukkig ontstaan ook hier bijzondere initiatieven om toch een blijk van medeleven te kunnen geven. Zo kijkt KBO Neer naar mogelijkheden om een laatste groet te brengen bij een rouwstoet en speelden muzikanten van de plaatselijke muziekvereniging in Kessel op Eerste Paasdag om twaalf uur het Kessels dorpslied Mien dörp als eerbetoon aan de slachtoffers. In hun belronde langs de afdelingen merkten de medewerkers van KBO Limburg dat er behoefte is aan aandacht voor pastorale zorg, aan tips over hoe om te gaan met overlijdens en aan een herdenkingsdienst. ‘We komen daar in onze volgende nieuwsbrieven zeker op terug’, zegt KBO Limburg-directeur Hans Hollanders.

De nieuwsbrieven zijn te vinden op www.kbolimburg.nl

aandacht afscheid

Een kaartje sturen

‘Een hele grote groep actieve vrijwilligers is door de coronacrisis in een gat gevallen’, vertelt Karin Goes, verenigingsmanager van KBO Gelderland. ‘Zij waren dagelijks van nut voor anderen en kunnen nu ineens niets meer doen.’ Een van de afdelingen kwam daarom met het idee om de vrijwilligers een kaartje te sturen. Karin: ‘Er zijn al veel initiatieven om kaartjes te sturen, maar het blijft toch het fijnst om er een te krijgen van iemand die jou echt kent.’ Geld voor ansichtkaarten is er niet overal, vandaar dat Karin een oproepje deed op sociale media of mensen nog kaarten over hadden. Ze ontving al stapels kaarten die ze verdeelde onder de afdelingen. ‘Bestuursleden schrijven vaak niet alleen een persoonlijke boodschap, soms brengen ze de kaart ook nog zelf langs!’ Goed idee Gelderland!

Weten hoe ze het in Gelderland aanpakken? Bel 0481-450 252

kaartje

Een belletje doen

‘De mensen vonden het fantastisch dat ik belde’, zegt Ida Hollander van PCOB Leeuwarden. Twee hele middagen zat ze in haar serre in het maartzonnetje om zo’n tachtig leden persoonlijk te vertellen dat de Paasviering niet door kon gaan. Twee medebestuursleden deden vanuit hun huis hetzelfde. ‘Ik had mensen aan de lijn die soms al dagen niemand hadden gesproken. Het was fijn om dan wat bemoedigende woorden te kunnen zeggen.’ Het bracht het bestuur op een idee. Nu alle activiteiten tot het einde van het seizoen zijn afgelast, hebben ze de telefoonnummers van twee bestuursleden gepubliceerd in de nieuwsbrief. ‘We proberen positief te blijven, maar het wordt nog een zware tijd. Met de mogelijkheid om ons te bellen willen we een luisterend oor bieden.’

Een hart onder de riem

‘We moeten ook uitkijken dat we niet gaan óverregelen’, zegt Sonja Krijgsman, voorzitter KBO Rotterdam. ‘Er zijn al veel initiatieven om elkaar te helpen in deze crisistijd.’ Met haar afdeling zet ze dan ook niet direct in op het ontwikkelen van nog iets nieuws. ‘Ik ga wel als voorzitter een brief schrijven aan onze leden. Om ze een hart onder de riem te steken en te laten weten wat er in Rotterdam allemaal al speelt.’ Onderaan zet ze een telefoonnummer dat mensen met vragen kunnen bellen. Zelf heeft ze regelmatig contact met de verantwoordelijk wethouder. ‘Het is vooral belangrijk om goed met elkaar in contact te blijven, problemen te signaleren en die op de juiste plek neer te leggen. Zodat we ervoor zorgen dat dat wat nodig is goed gaat lopen.’

Vragen of gewoon een praatje maken? Bel Sonja Krijgsman 06-28252057

Hoe Sevenum meer AED’s kreeg

‘Wij hebben voor een sneeuwbaleffect gezorgd’, zegt Peter Lalieu, voorzitter van KBO Sevenum. ‘Op heel veel plekken in het dorp hangen nu AED’s en dat is zeker voor de veiligheid van onze ouderen heel belangrijk.’ Toen Peter bij zijn aantreden zag dat er in hun ontmoetingsruimte geen automatische hartstarter hing, nam hij contact op met het Rode Kruis. ‘Zij hadden vanuit 3FM Serious Request geld ontvangen voor een reanimatiecursus, waar 24 van onze leden enthousiast aan meededen.’ Aan deze cursus zat ook een AED vast. Maar omdat de KBO die ondertussen al van anderen had gekregen, werd de tennisvereniging daar blij mee gemaakt. Die gaf ook weer een reanimatiecursus en dat vond ook de tafeltennisvereniging een goed idee. En zo ging het rollen.’

Goed idee voor later: regel een AED met cursus voor uw afdeling.  www.rodekruis.nl

aed

Knorretje zorgt voor lief en leed

Ook een goed idee voor als de afdelingsactiviteiten weer gaan lopen. Bij de KBO Waddinxveen staat Knorretje bij elke activiteit. ‘En hij wordt dan best goed gevuld’, zegt Tonny Koetsier. Knorretje is het spaarvarken waar de leden wat geld in stoppen voor de mensen die niet kunnen komen. Tonny is coördinator van de ziek-en-zorggroep en zorgt dat het geld goed wordt besteed. ‘Voor de een koop ik een flesje wijn met zoute kaakjes, voor de ander fruit of een plantje.’ Leden met een kroonjaar vanaf hun 70-ste krijgen een kaart, persoonlijk bezorgd door Tonny. ‘Mensen vinden het erg leuk als ik langskom en zo weet ik precies wat we kunnen betekenen.’

knorretje spaarvarken