Hoe maak ik het mooiste afdelingsblad?

Afdelingen in heel het land bedenken de leukste en origineelste ideeën voor hun afdelingsblad. Hoe leuk is het om deze vondsten met elkaar te delen? Juist deze tijd is een goed moment om ook uw eigen afdelingsblad eens goed onder de loep te nemen. Kijk hier voor leuke nieuwe ideeën.

Goed voorbeeld: winnaar

 

De winnaar van het mooiste afdelingsblad van 2020 is KBO-PCOB Tiel met hun blad Kruispunt.

Wilt u zien hoe het blad eruit ziet? Kijk hier dan naar de digitale versie ervan.

Aantrekkelijke cover

De cover (voorkant) is ontzettend belangrijk. Die bepaalt namelijk of mensen uw blad gaan lezen of dat het ongelezen in de papierbak belandt. Een goede cover begint bij een krachtige naam voor uw blad. Wij vonden de titel ’t Plusje (KBO-afdeling Rijnwaarden) een erg leuk voorbeeld. Verder bestaat een goede cover voor 70% uit beeld en voor 30% uit tekst. Kies een kwalitatief goede en aansprekende foto of illustratie. De cover van KBO Bemmel-Doornenburg en van het SeniorenJournaal uit Almelo (van de drie ouderenorganisaties KBO, OVA en PCOB) zien er bijvoorbeeld heel fraai uit, juist vanwege de rust. Vermijd beeld met een drukke achtergrond of veel mensen. Maak de lezer met korte en krachtige koppen/tekstjes op de cover nieuwsgierig naar de inhoud.

Heldere inhoud

Het is niet voor niets dat er in de meeste tijdschriften een inhoudsopgave staat. Dat helpt de lezer om gemakkelijk te kunnen zien wat erin staat en hoe je dat snel kunt vinden. Het maakt de brij van woorden overzichtelijk. Zo’n inhoudsopgave kan overigens heel kort, laat KBO Elst-Overbetuwe mooi zien. Met een kort voorwoord en een leuke spreuk erbij zorgt u zo op slechts één pagina voor een mooi en open entree van uw blad.

Zorg voor een goede mix

Er valt vooral veel te winnen in de mix van onderwerpen. Sommige bladen hebben bijvoorbeeld hele goede informatieve artikelen over onderwerpen die voor senioren interessant zijn. Maar als bijna alle artikelen informatief zijn, mis je als lezer ook wat lucht: een persoonlijk verhaal, een leuke puzzel, een gezellig verslag van een activiteit. Er zijn ook bladen die bijna alleen maar ontspanning en gezelligheid bieden. Dan vraag je je als lid af: wat doet deze club eigenlijk voor mij? Het succes zit in een goede mix.

Ga daarom eens met elkaar zitten en kijk eens hoeveel pagina’s per nummer over onderstaande punten gaan en hoe je die mix zou kunnen verbeteren.

  • Bestuurlijke informatie: verslagen vergaderingen, plannen
  • Afdelingsactiviteiten: agenda en verslagen van activiteiten
  • Algemene informatie: bijvoorbeeld over regelingen voor senioren
  • Lokale informatie: wat is in de regio te zien en te doen voor ons
  • Binden/verenigen: columns, enthousiaste verhalen van leden
  • Gezelligheid/vermaak: puzzels, nostalgieoproepen, spelletjes
  • Inspiratie/bezinning: gedichten, verhalen, (bijbel)teksten, citaten
  • Herkenning: persoonlijke verhalen

Interessante onderwerpen

Kijk, hier heb ik iets aan. Dat hoopt u toch dat lezers denken. Dus zorg voor artikelen over onderwerpen die senioren boeiend vinden. Zo heeft de PCOB-afdeling Soest/Soesterberg in haar afdelingsblad een interessant artikel over de vraag wanneer woningruil een goed idee is, en wie moet weten dat u mantelzorger bent. Goede onderwerpen vindt u door uw oren en ogen goed open te houden en daar met anderen over na te denken. Zoek dan online of via de bibliotheek betrouwbare informatie over het onderwerp. Of vraag het na bij iemand die kennis heeft over het onderwerp.

Zorg voor meer interactie met lezers

Lezers vinden het leuk om meer van elkaar te weten te komen. Dat versterkt de onderlinge band. Daarom is de brievenrubriek altijd zo populair bij lezers van een magazine. Verhalen over vroeger delen werkt ook altijd goed. Wat denkt u van dit oproepje van KBO Sint Nyk uit Friesland in haar blad? ‘Bollen pellen, aardbeien plukken, oppassen, krant bezorgen: wat voor vakantiebaantje had u vroeger?’ Een leuke vraag, want dat brengt je als lezer meteen terug naar je jeugd. Doet u zo’n oproep, vermeld er dan ook bij hoe de lezers kunnen reageren en wat u wilt doen met de reacties. Hoe meer interactie er is met uw leden/lezers, hoe meer u ze bindt aan het blad en aan uw afdeling.

Gids voor websites

Niet al uw lezers zullen even handig zijn met internet. Daarom kan het heel prettig voor ze zijn als u in het afdelingsblad wat tips geeft over (lokale) websites waar juist zij iets aan hebben. Zo geeft KBO Seniorenbelang Zaanstreek-Noord in haar blad informatie over de website van langer thuis wonen in Zaanstad, over de geldwijzer-site (waarop te vinden is welke regelingen er in Zaanstad zijn als je dat financieel nodig hebt) en over de website van de Zaanse coalitie Eén tegen eenzaamheid. Handig.

Wie is de afzender?

Het lijkt zo logisch, om te vermelden wie je bent, maar de afzender van het afdelingsblad ontbreekt toch nog in veel bladen. KBO Elst-Overbetuwe laat heel helder zien wie ze zijn, wat hun doelstelling is en hoe je ze kunt bereiken. Dat vindt de lezer prettig. En KBO afdeling Nieuwegein/Vianen heeft meteen op de eerste pagina een duidelijk overzicht van alle mensen binnen de afdeling en hun taken. Daar maak je het de leden makkelijk mee. KBO Tegelen heeft een hele vrolijke en niet-saaie manier om hun bestuur te laten zien.

Waarde van het voorwoord

Het voorwoord komt van de voorzitter of de redactie en is de ‘opening’ van het blad. Afstandelijk, gezellig, zakelijk, grappig, ouderwets, modern: het voorwoord is het eerste beeld dat de lezer krijgt van de vereniging. Dus zorg ervoor dat de toon van het voorwoord overeenkomt met de sfeer van uw afdeling. Is het een hele gezellige en jonge club, dan moet er geen voorwoord komen over een bestuursvergadering. Andersom: als de sfeer rustig en gedegen is, moet je niet met een jolig voorwoord komen.  En belangrijk: maak er geen spreekbeurt van maar laat jezelf en de vereniging zien. Het voorwoord in de Ophaalbrug van KBO Nieuwegein/Vianen is een goed voorbeeld.

Zorg voor lege ruimte

Voor veel bladen zeer herkenbaar: je komt altijd ruimte tekort. We willen teveel vertellen, vinden het lastig om in bijdragen te schrappen, waardoor de foto’s steeds kleiner worden en je heel veel tekst krijgt en weinig beeld. Het is echter van groot belang dat u ook ‘witruimte’ houdt. Ruimte waar even niets is. En dat de foto’s wat ruimte krijgen. Dat maakt het aantrekkelijker, uw bijdragen worden eerder gelezen, en ruimte helpt de lezer om de inhoud beter te begrijpen.

Bezinning zonder afschrikking

Hoe kun je het geloof of bezinning in je afdelingsblad een plek geven zonder dat je daarmee nieuwe (jonge) senioren afschrikt, die minder kerkelijk zijn? Het SeniorenJournaal uit Almelo (van de drie ouderenorganisaties KBO, OVA en PCOB) doet dat heel goed. Zij plaatsen columns en verhaaltjes, bijvoorbeeld uit de krant of uit andere bronnen, die tot nadenken stemmen en wijsheid uitstralen. Bijvoorbeeld het verhaal van de dominee die op bezoek kwam bij een man die plots niet meer in de kerk verscheen, en die een vurige preek hield zonder ook maar een woord te zeggen. Of de column waarin de schrijver een rotdag heeft, tot hij belt met een lid dat die dag 95 wordt en haar zegeningen telt. Daar wordt iedereen warm van.

Zorg voor vermaak

Uw lezers willen niet alleen geïnformeerd worden, ze zoeken ook vermaak. Zeker in deze coronatijden. Sommige afdelingen zijn daar erg creatief in. Zo heeft KBO afdeling Nieuwegein/Vianen allerlei leuke spelletjes in hun blad staan:  een verhaaltje waarin dierenverhalen verstopt zitten, oude strips van de hond Bessy en Kuifje, twee afbeeldingen waarin de lezer 10 verschillen moet zoeken, een grote kleurplaat voor volwassenen van een hart, uitleg van het (eenpersoons) kaartspel Patience en plaatjes van bruggen waarbij de lezer de juiste stad moet raden. Wat ook altijd leuk is, behalve een puzzel: maak een foto van een plek, standbeeld, gebouw in uw gemeente en laat de lezers raden waar dat is. Ideeën genoeg!

Andere leuke ideeën

Het blad van KBO afdeling Nieuwegein/Vianen geeft aan het begin van het jaar een overzicht van alle leden onderverdeeld in geboortejaar, man en vrouw: de oudste is een dame uit 1919, de jongste een man uit 1973.

Een recept van een gerecht, zie bijvoorbeeld het blad van KBO van Bemmel tot Doornenburg.

Kunst en cultuur

Leuk om te vermelden: wat is er in de omgeving te doen, zijn er nog leuke cultuur-uitjes met de afdeling, mooie films, boeken van (lokale) schrijvers, wandelingen met de boswachter. Het blad van KBO afdeling Nieuwegein/Vianen geeft wat leuke voorbeelden.

Kleine contactadvertenties

Er zijn vast eenzame mensen onder uw achterban die graag met anderen in contact willen komen. Om samen te fietsen, naar een concert te gaan of musea te bezoeken. In het blad van KBO afdeling Nieuwegein/Vianen kunnen zij een oproepje plaatsen. Goed initiatief!

Gedichten

Wilt u een prachtig rustpunt in uw blad, plaats dan een mooi gedicht, van een bekende dichter of nog mooier: van een getalenteerd lid. Prop het niet ergens tussenin, maar geef het de ruimte en illustreer het met fraai beeldmateriaal. KBO van Bemmel tot Doornenburg heeft hier een heel mooi voorbeeld van.